Podejście ciągłego doskonalenia - Lean Management wdrażane jest w przedsiębiorstwach na całym świecie już od ponad 40 lat. Sukces firmy Toyota stał się inspiracją dla tysięcy organizacji, które postanowiły wdrożyć u siebie pewien rodzaj programu ciągłego doskonalenia.
Kierownictwo przedsiębiorstwa tworzy dział ds. Lean Management, zatrudniają specjalistę Lean, aby ten zaczął usprawniać i optymalizować procesy w całej firmie. To od dziś „Kowalski” odpowiada w firmie za wprowadzanie zmian w procesach i wdrożenie Lean w firmie. To on ma stoczyć walkę z wszechobecnym marnotrawstwem, z postawą „u nas ciągłe doskonalenie się nie sprawdza” albo „przy naszym typie produkcji to nie może być skuteczne. To „Kowalski” ma sprawić, że od dziś dostawy produktu do klienta będą wysyłane na czas, a produkt będzie spełniał najwyższą jakość.
Czy takie podejście do wdrażania Lean i ciągłego doskonalenia procesów w firmie przyniesie sukces i powodzenie? Nie, większość firm, które próbowały wdrożyć i wprowadzić ciągłe doskonalenie produkcji poniosło sromotną porażkę i wycofało się z przedsięwzięcia. Z badania przeprowadzonego przez „Industry Week” w roku 2007 wynika, że tylko 2% przedsiębiorstw, w których wprowadzono działania ciągłego doskonalenia, osiągnęło zamierzone rezultaty. Zatem jąka lekcję pracownicy twojej firmy mogą z tego wyciągnąć? Czy można temu zaradzić i uniknąć porażki na drodze wdrażania Lean Management?
Tak, to cała firma musi przystąpić do zmian, wdrażania wyzwań, usprawnień w procesie, wprowadzania wymagań jakie stawia dziś klient. Słowem, kluczem jest tutaj przymiotnik „cała” – cała firma, każdy dział twojej firmy, każda jej część organizacji, dział handlowy, dział technologii, inżynierowe, specjaliści, pracownicy jakości aż po pracowników operacyjnych. Każdy pracownik musi aktywnie włączyć się w proces ciągłego doskonalenia, wszystkie poziomy firmy od zarządu po pracowników na produkcji. Wspólne działanie pozwoli na systemową identyfikację wąskich gardeł oraz barier utrudniających uzyskiwanie lepszych wyników przez firmę.
Jeden z pracowników zapytał mnie czym jest ciągłe doskonalenie w duchu Lean Management? Według mnie to dążenie do ideału – nieprzerwanego doskonalenia każdej części firmy. To stopniowe, drobne zmiany jaki i fundamentalna przemiana. Ciągłe doskonalenie w duchu Lean Management to koncentracja pracowników wszystkich poziomów na ciągłych usprawnieniach i zmian, nawet drobnych zmian w myśl zasady - nie skupiaj się na wielkich udoskonaleniach, po prostu postaraj się dzisiaj robić to, co robisz, trochę lepiej niż wczoraj, a jutro trochę lepiej niż dzisiaj.
Ciągłe doskonalenie to postępowanie zgodnie z zasadą „Zawsze można coś ulepszyć”. Nie wiesz co ulepszyć i jak to robić? Pewnie każdego dnia w pracy doświadczasz różnego rodzaju problemów. To właśnie te problemy są okazją na dokonanie usprawnienia. Pomyśl nad rozwiązaniem możliwym do wdrożenia. Nie szukaj idealnego rozwiązania. Zrób to a „ciągłe doskonalenie” stanie się twoja pasją i mottem życiowym.
Poszukujesz suwmiarkę, klucz lub inne narzędzie na stanowisku pracy? Jak często czujesz się zdenerwowany, bo nie możesz znaleźć ważnego dokumentu na stosie dokumentów, zszywacz ponownie gdzieś się zapodział, musisz iść go pożyczyć? Pomyśl, czy można to usprawnić? Umysł każdego pracownik powinien być zaprzątnięty do szukania czegoś, co można udoskonalić, niezależnie od tego, jak mała byłaby to zmiana.
Dalej nie wiesz co udoskonalić i jak wdrażać Lean Management? Dokonaj każdego dnia jednominutowego usprawnienia procesu realizacji zlecenia. Postaw sobie wyzwanie - jednominutowe usprawnienie. Prawdę mówiąc, wdrażając Lean Management powinieneś skupić się na doskonaleniu procesu realizacji zlecenia. To jest najważniejszy proces w firmie.
Jednominutowe usprawnienie dokonywane, każdego dnia twojego procesu realizacji zlecenia mogłoby po jakimś czasie znacznie go skrócić. Dzisiaj żaden klient nie przejedzie obojętnie obok oferty z krótszym terminem realizacji zlecenia. Szybsza realizacja zleceń klienta może być jedną z przewag nad konkurencją.
Siła doskonalenia Lean Management polega na strategii podejścia: „wszyscy, codziennie, wszędzie”. Siła nie polega na skali usprawnień, ale na tym, że usprawnienia robione są ciągle na wszystkich poziomach firmy - od zarządu po pracowników na produkcji. Tylko konsekwentne działanie może sprawić, iż pracownicy z dumą będą budowali tradycję firmy, w której pracują. Serdecznie Was do tego zachęcam.
Zadowolonych klientów
Doświadczenia w consultingu
Sprawdzonych metodologii
Wygenerowanych obrotów dla klientów
Chcesz wiedzieć więcej?
Zapraszamy do kontaktu!