Wkurzyła Cię kiedyś wizyta w urzędzie? ;)

Obrazek tytułowy

Wkurzyła Cię kiedyś wizyta w urzędzie? 😉

Po niemożliwości załatwienia sprawy z panią numer 1, prosisz o rozmowę z jej kierowniczką. Zostaje Ci udzielona audiencja, lecz nic z niej nie wynika, bo nadal nie jesteś zrozumiany. Próbujesz iść jeszcze wyżej, ale – o zgrozo – efekt jest ciągle ten sam. Natrafiasz na mur niekompetencji. Wychodzisz zdruzgotany klnąc na czym świat stoi i zastanawiasz się, dlaczego świat urządzony jest tak, a nie inaczej.

Brzmi znajomo? Właśnie zderzyłeś (zderzyłaś) się z efektem Zasady Petera, mówiącej że:

W organizacji hierarchicznej każdy awansuje aż do osiągnięcia własnego progu niekompetencji.

O co chodzi? Nowy pracownik, podejmując pracę na najniższym szczeblu w uhierarchizowanej organizacji może okazać się albo lepszy, albo gorszy. Jeśli okaże się lepszy, być może awansuje na wyższy szczebel, a jeśli sprawdzi się i na nim, pójdzie jeszcze wyżej. Jeśli jednak dojdzie do miejsca, w którym przestaje się już sprawdzać, gdy zadania zaczną go w końcu przerastać, najprawdopodobniej nie zostanie zdegradowany, ani tym bardziej zwolniony z organizacji. Pozostaje na swoim stanowisku wykonując pracę, do której się w rzeczywistości nie nadaje. Osiągnął swój szczebel niekompetencji.

Fantazja? Niestety nie. Od czasu opublikowania tego spostrzeżenia (i szeregu dalszych, równie druzgoczących) w 1969 roku w książeczce „Zasada Petera”, zjawisko zostało wielokrotnie przebadane i – niestety – potwierdzone przez teoretyków i praktyków zarządzania, zarówno w instytucjach publicznych, jak i prywatnych. I choć efekt znany jest od 60 lat, nieczęsto się ten problem rozwiązuje. Wielokrotnie spotykałam się z tym zjawiskiem, jako konsultant organizacji. Sprawa dodatkowo się komplikuje w firmach rodzinnych. Istnieją sposoby rozwiązujące problem, począwszy od wsparcia w rozwoju kompetencji których brakuje, przez przekazanie części zadań komuś innemu, aż po zmianę stanowiska tej osoby; lecz nie są to procesy proste. Wmagają zarówno odwagi, by zobaczyć jak działamy i jakie popełniamy błędy, chęci by dowiedzieć się jak działać sprawniej jako organizacja, jak i bardzo dużej delikatności. Diagnozę, co jest najlepszym rozwiązaniem robimy w Progress Institute

Audyt organizacyjno – zarządczy

A jak wygląda polityka kadrowa w Twojej organizacji?